Kisakeskustelu - Kilometrikisa 2019

« Etusivulle

Kirjoita kommentti

» Kirjaudu sisään kommentoidaksesi
Kauko Isotalus kirjoitti 18.08.2019 23:49:
Alle viiden hengen joukkueissa kilometrit jaetaan viidellä. Muistan, kun 2011 yhden miehen joukkueeni polki 11750 km, mutta jäi tehosarjassa sijalle 8. Henkilökohtaisia kilometrejä oli yli kaksinkertaisesti se määrä kuin voittajajoukkueen jäsenillä keskimäärin.
Kilometrikisa / Ylläpito kirjoitti 08.08.2019 12:12:
Hei, kuukausiarvonnat on hoidettu sekä kesä- että toukokuulta. Jostain syystä uutinen toukokuun voittajista on kadonnut etusivulta. Voittajiin on oltu henkilökohtaisesti yhteydessä. Ylläpidon saa aina parhaiten kiinni lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info @ poljin.fi
Tarhah_22, sait ihan oikean vastauksen Mustakorpilta. Joukkueen yhteinen kilometrimäärä jaetaan joukkueen osallistujien määrällä, kuitenkin aina vähintään viidellä.
tarjah_22 kirjoitti 04.08.2019 11:18:
𝔪𝔲𝔰𝔱𝔞𝔨𝔬𝔯𝔭𝔭𝔦 kiitos paljon selvityksestä. Enpäs ole noita sääntöjä niin tarkkaan katsonut, vaikka aikaisemminkin kerran kisaan osallistunut😊 Pertti, todellakin hieman huonosti hoidettu ylläpito.
Pertti Viljanen kirjoitti 04.08.2019 10:38:
Taitaa ylläpito olla pitkällä kesälomalla :)
𝔪𝔲𝔰𝔱𝔞𝔨𝔬𝔯𝔭𝔭𝔦 kirjoitti 02.08.2019 08:15:
tarjah 22: Jos joukkueessa on alle 5 henkilöä, joukkueen yhteensä polkemat kilometrit jaetaan viidellä. Tämä lukee ihan suoraan säännöissä.

Itseä ihmetyttää vähän se että kahteen kuukauteen ei ole päivitetty tänne sivuille tai faboon mitään. Kahdet kuukausiarvonnatkin jo rästissä.
VuokkoT kirjoitti 30.07.2019 09:45:
Kehitysehdotus kilometrien kirjaustaulukkoon:
Kun olen jo kirjannut kyseiselle päivälle kilometrejä/minuutteja, ja haluan lisätä niitä samaan päivään myöhemmin, olisi mukava jos tämän voisi tehdä painamalla pienestä "nuoli ylös"-painikkeesta kilometrilukeman vieressä. Nyt jos km-lukema on vaikka 12,6 km, ja haluan lisätä siihen 2 km, painamalla nuoli ylös lukema ensin nollautuu ja alkaa sitten laskea nollasta ylöspäin. (Tämä tapahtuu aina, jos kenttään on syöttänyt numeroina jonkun luvun, ja sitten haluaa käyttää tuota painiketta.)
Kenttä voisi muistaa tuon aikaisemman kirjauksen 12,6 km, joka on jo siinä, ja voisin vaan kliksuttaa 2 km lisää.
tarjah_22 kirjoitti 29.07.2019 07:39:
Hei, kertoisiko ylläpito kuinka joukkueen sijoitus lasketaan? Joidenkin joukkueiden kohdalla näyttäisi laskutapa olevan poljettu kilometrit jaettuna polkijoiden määrällä. Toisilla joukkueilla (esim. kahden hengen joukkueella, johon itse kuulun) tämä taas ei päde. Esim.omalla kahden hengen joukkueellani poljettuja kilometrejä reilu 1700, kilometrejä/henkilö n. 350. Mikä muu asia vaikuttaa siis sijoituksen laskentaan, kuin poljettu kilometrin ja polkijoiden määrä?
Kauko Isotalus kirjoitti 10.07.2019 09:11:
Sähköpyörän merkitystä kuntoilulle en tiedä, koska kunnioitettava ikä ja yllättänyt sairaus veivät vähäisenkin kunnon. Sähköpyörällä hankala tehdä aiemmin harrastamiani 200 km:n päiväretkiä, koska lataus riittää vain noin 100 km:iin. Hurjastella ei voi myötätuulessakaan, koska polkeminen raskasta sähköavustuksen loppuessa vauhdin ollessa 25 km/h. Sähköpyörä on hyvä "ostoskassi" käydessäni harva se päivä kaupassa 25 km:n päässä. Pitemmät retket täytyy ajaa vanhoilla, sähköttömillä pyörilläni.
Kilometrikisa / Ylläpito kirjoitti 02.07.2019 10:26:
Sari1, laitatko sähköpostia info @ poljin.fi, niin katsotaan mistä kiikastaa!
sari1 kirjoitti 26.06.2019 08:56:
Hei! En saa tämän päivän jälkeen kuitattua kilometrejä. Tähän saakka on toiminut, mutta tästä eteenpäin ei anna kuitata. Ei ole edes kuittausnäkymää. Sari
Kilometrikisa / Ylläpito kirjoitti 24.06.2019 19:38:
Hei KarMar66, sähköavusteiset pyörät ovat tervetulleita mukaan Kilometrikisaan, niille on oma kategoriansa. Kukin valitkoon itselleen sopivan polkupyörän kulkuvälineeksi, sähköavustuksella tai ilman. Hyvää pyöräilykesää kaikille!
Istuenkavelija kirjoitti 20.06.2019 09:24:
Terveisiä Haapsalusta myös KarMar66:lle. Ollaan täällä liikkeellä s-avusteisilla pyörillä. Reilun viikon aikana olemme ajaneet 650km. Ryhmässämme oli pari luomupyörää ja siksi ajoimme lähes koko tuon matkan ilman avustusta. Oli varmaan sinunkin mielestäsi. Painavia nuo savusteiset pyörät varsinkin tällä kuormalla. Keskinopeutettemme oli noin 18km/h eli aika hidasta oli mutta onhan keski-ikämmekin n.70v. Eilen luomut poistuivat ryhmästämme ja aloimme käyttämään avustusta jolloin poljemme suunilleen samalla rasituksella mutta sähköapu lisää nopeutta. Eilinen päivä noin 22km/h. Sen jälkeen kun muutama vuosi sitten aloitin savusteisen pyöräilyn putosi painoni n.10kiloa ja kolesteroliarvot 1numerolla. Olen myös tallentanut sykearvoja avustuksella ajaessani ja tiedän näin minkälaisen rasituksen savusteinen pyöräily aiheuttaa. Mutta eipä nyt tällä kertaa sen enmpää. Kannattaa käydä kokeilemassa savusteista pyörää!
KarMar66 kirjoitti 19.06.2019 18:21:
Miten tästä KILOMETRIKISASTA on saatu näin vaikeasti käsitettävä kisa, siis kun lukee noita hölynpölykirjoituksia !
Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset asian ydin ja pitäkää ne hölmöt mölyt sisällänne ! Rehtiä,reipasta pyöräilykesää lihasvoimin
pölkeville kuntoilijoille. Sähköavusteisella pyörällä ei ole mitään tekemistä kuntoilun kanssa.Ei ole mitään muuta kuin fiilis-
telyä !!!!!!! P.s Tulevaisuudessa sähköt pois pyöräilystä !
VuokkoT kirjoitti 13.06.2019 09:45:
Katselin väliaikatuloksia, ja piensarjojen johtajajoukkueilla on aika kovia kilometrimääriä verrattuna vaikkapa tehosarjan joukkueisiin. Melkein voisi kuvitella, että kyseessä ovat "aktiiviharrastajaryhmät", myös joidenkin joukkueiden omien esittelyjen perusteella.

Onko sarjajaossa kuitenkin rajana lähinnä se, onko joukkue virallisesti urheiluseura tai liikuntayhdistys? (Näitäkin on niin monenlaisia, monilajisista kuntoiluyhdistyksistä pyöräilyseuroihin.)
Kilometrikisa / Ylläpito kirjoitti 08.06.2019 15:02:
Anne-Maj laitatko viestiä info @ poljin.fi, niin katsotaan miten saadaan sinut oikeaan joukkueeseen :)
Anne-Maj kirjoitti 07.06.2019 21:11:
Liityin tänään 7.6 vahingossa väärään joukkueeseen: Business College Helsinki, Nimim. Anne-Maj. Mutta teen saan liittymän peruttua?
Kilometrikisa / Ylläpito kirjoitti 04.06.2019 11:17:
MinnaVto , tätä on useampikin meiltä toivonut. Katsotaan miten saamme asian ratkaistua tulevina vuosina. Tämä kesä mennään nykyisellä järjestelmällä :)
Kilometrikisa / Ylläpito kirjoitti 04.06.2019 11:16:
Hei Kojamo20, Kisan järjestäjien puolesta toivoisimme, että osallistujat noudattavat kisan sääntöjä, eivätkä keksi omiaan. Koska trainerilla, spinniggissä ja sisähallissa ajetut kiloetrit on rajattu kisan ulkopuolelle, olisi suotavaa, ettei niitä kirjattaisi kisaan mukaan.
MinnaVto kirjoitti 03.06.2019 22:06:
Hei, parannusehdotus seuraavalle vuodelle: samana päivänä sekä sähköavusteisen että tavallisen pyörän kilometrien kirjaus - nyt ei hyväksy molempia, pitää valita kumpana kirjaa kaikki kilometrit. Itsellä usein tilanne että työmatka taittuu sähköllä, illalla liikun tavallisella.
Henri91 kirjoitti 03.06.2019 20:42:
Eiköhän tässä mennä kilometri kilometristä. Ei tässä maastokilometrejäkään erikseen lasketa tai anneta bonus pisteitä vaikka onkin paljon rankempaa kuin tiellä meno.
Tough_Henkka kirjoitti 03.06.2019 10:31:
Miten rullaluistimilla kuljetut matkat on huomioitavissa tässä kilometrikisassa?
Rullaluistelussa energiankulutus on tieten keskimääräisesti hieman suurempaakin kuin pyöräilyssä.
karitaf kirjoitti 03.06.2019 08:23:
Hei, miksei sähköavusteisella pyörällä poljettuja kilometrejä (ja pyöräilypäiviä) lasketa mukaan joukkueen yhteisiin tilastoihin? Tarkoitan tilastoja, jotka näkyvät sivuston vasemmassa laidassa.
Kilometrikisa / Ylläpito kirjoitti 26.05.2019 17:34:
Hei RiittaAT, olet ihan oikeassa. Sähköpyörä on hieman harhaanjohtava termi, mutta lyhyempänä sopii paremmin moneen suuhun kuin sähköavusteinen pyörä. Sähköavusteinen pyörä on todella hyvä väline juuri kuvaamaasi tarkoitukseen!
RiittaAT kirjoitti 23.05.2019 09:04:
Hei! Muistuttaisin siitä, että sähköpyörääkin poljetaan lihasvoimalla, ei se kulje mihinkään vain nappia painamalla. Oikeampi nimi sähköpyörälle onkin sähköavusteinen pyörä. Yleensä käytän sähköavustusta isoissa ylämäissä ja vastatuulella, muuten mennään perinteisesti lihasvoimalla. Kilometrejä kertyy, pyöräily on mukavaa ja huoletonta, ei vastatuulta, ja tietää, että jaksaa vielä sen viimeisenkin ison ylämäen polkea ylös saakka (siinä voi jo painaa napista apuvoimaa).
Hyvää kesää ja iloisia pyöräilykilometrejä kaikille, sähköllä tai ilman!
Kojamo20 kirjoitti 21.05.2019 19:24:
Kiitoksia järjestäjille! Pari kolme tuhatta kesässä ajelen, pääosin työmatkoja, niin tämä "kisa" toimii mainiosti. Pystyn vertailemaan edellisvuosiin ajopäiviä ja kilometrejä. Muuta en tarvitse.

Ps. Yöunia ei varmaan kannata menettää harjoitusvastuskilometreistä tms. Kovettaa vaan luontonsa ja merkkaa ne. Sivusto ei tunnista niitä. Tuskinpa kukaan pahoittaako mieltäänkään siitä kun ei kerro kellekkään. Kaiketi itselleen jokainen loppujen lopuksi ajaa.

Hyvää kesää!
𝔪𝔲𝔰𝔱𝔞𝔨𝔬𝔯𝔭𝔭𝔦 kirjoitti 21.05.2019 18:19:
Hei Ylläpito,

Tiedän, siksi juuri esitin että olisi kiva jos profiiliin liittyvä tunnus lukittuisi per kisa/joukkue niin voisin saman profiilin alla käyttää aina kulloisellekin joukkueelleni sopivaa tunnusta ilman että tunnus muuttuu myös menneissä joukkueissa.
Kilometrikisa / Ylläpito kirjoitti 21.05.2019 14:13:
Hei 𝔪𝔲𝔰𝔱𝔞𝔨𝔬𝔯𝔭𝔭𝔦, tunnus on profiilikohtainen eli jos päivität sen, pyyhkiytyy vanha näyttönimi pois näkyvistä. Idea on että kilometrikisaan luodaan yksi profiili, jolla osallistutaan kisasta toiseen. Toki on teknisesti mahdollista luoda rinnakkaksia profiileja, mutta niistä seuraa yleensä sekaannusta. Myöskään historia ei seuraa katkeamattomana mukana, jos käyttää useampaa profiilia.
Ismo Toivonen kirjoitti 15.05.2019 19:57:
" Mitä tulee harjoitusvastuksiin, trainereihin, rulliin ja Wattbikeihin, niin on todella hyvä muistaa, että Kilometrikisa on leikkimielinen kilpailu, jonka yhtenä tarkoituksena on innostaa ihmisiä pyöräilemään ja valitsemaan pyörän kulkutavakseen arjessa. "

Miten se on liikunnan ilosta ja leikkimielisyydestä pois, jos ajan trainerissa virtuaalista videoreittiä Italian vuoristossa hienoissa vaihtelevissa maisemissa, katsoen kuvaa 120" valkokankaalta, ja saan saman hyvän fiiliksen minkä saan luonnossakin pyöräilystä? Poljen sisällä vain silloin kun on pakko. Kun ajan säännöllisesti, jaksan ja viitsin polkea taas paremmin ulkona kun olosuhde sallii. Eli sisällä ajaminen osaltaan innostaa minua ajamaan myös ulkona. Eli eikös se ole kilometrikisan hengen mukaista?

Ja toisaalta täällä on ilmiselviä kilpapyöräilyjoukkueita ajamassa 10000km kaudessa per pyöräilijä. Miten se nyt on yhtään puhdasverisemmin sitä "pyörän valitsemista kulkutavaksi arjessa"? Eiköhän he ajaisi ilman tätä kisaakin. Eli selitykset ovat ontuvia, vaikka taidan mielipiteineni ollakin vähemmistössä.

Kysytäänpä näin: miksi niitä trainereita ei voi sallia? Siis miksi tuo sääntö on alunperin luotu ja mitä ongelmaa tai väärinkäytöstä vastaan sääntömuotoilulla on haluttu taistella? Ja miksi monella kommentoijallakin tuntuu olevan niin vahva mielipide siitä että näin on hyvä, vaikkeivat trainerilla ajamisen motiiveista mitään tiedäkään? Mitä he pelkäävät tapahtuvan jos trainerit sallittaisi? Tuskin kukaan ajaa kesällä trainerilla muusta kuin olosuhteen pakosta, koska ulkona ajaminen on tietenkin tuhat kertaa kivempaa. Mutta käytännön esimerkki: Pienet lapseni asuvat luonani joka toinen viikko. Silloin en pääse ajamaan metriäkään ulkona. Mutta illalla esim. television ääressä pystyn ajamaan samalla trainerilla, kun lapset nukkuu. Eikö se ole kuitenkin parempi kuin vetää sipsejä ja olutta sohvalla ja laskea itsensä sellaiseen kuntoon ettei jaksa enää ulkonakaan ajaa?

Eikä kyse ole siitä että ottaisin kisan ja kilometrien kirjaamisen liian vakavissani. Päinvastoin, aika paljon kilsoja on jäänyt merkkaamatta aiempina vuosina. Tuo sääntö on vaan mielestäni täysin tarpeeton.
Philly kirjoitti 15.05.2019 11:44:
^ Ulkopuoliset eivät koskaan tule olemaan samanarvoisessa asemassa joukkueen jäsenten kanssa.

Ainoa järkevä tapa vakoilla muiden joukkueiden jäsenten ajomääriä olisi Kilometrikisan yhteyteen perustettava henkilökohtainen kilpailu. Se taas pitäisi toteuttaa niin, että halukkaat voisivat antaa luvan henkilö- ja joukkuetietojen julkaisuun käyttäjäkohtaisissa asetuksissa. Oletuksena käyttäjätiedot olisivat salaisia ulkopuolisilta. Kuten tähänkin asti.
VuokkoT kirjoitti 15.05.2019 09:24:
No, eihän kaikilta joukkueen jäseniltä erikseen kysytä myöskään uusien jäsenien liittyessä joukkueeseen, vaan kaikki joilla on tiedossa kapteenilta saatu koodi, ovat samanarvoisessa asemassa.
Philly kirjoitti 14.05.2019 22:54:
Tukijäsen- tapauksessakin pitäisi kysyä kaikilta joukkueen jäseniltä suostumus "ylimääräisiin". Kaikki taas eivät vaikean henkilön maineen saamisen pelossa uskalla kieltää. Entäs kesken kauden joukkueeseen liittyvät uudet oikeat jäsenet, taas tiedotus- ja lupasotkua.
VuokkoT kirjoitti 14.05.2019 16:00:
Philly: Sait ehkä väärän kuvan, käytännössä siis kaivattiin mahdollisuutta kuulua useampaan joukkueeseen. Ja koska tämä ei nyt ole mahdollista, voisi osallistua "tukijäsenenä" tai olla "henkisesti mukana" useammassa joukkueessa. Se vaatisi tietysti saman osallisuuden kyseiseen porukkaan kuin varsinainenkin jäsenyys, eli joukkueen osallistumiskoodin.
𝔪𝔲𝔰𝔱𝔞𝔨𝔬𝔯𝔭𝔭𝔦 kirjoitti 14.05.2019 11:00:
Nimim. Philly: Ideana oli että myös haamuosallistuminen edellyttäisi joukkueen liitymiskoodia. Sinänsä mulle ihan sama jos joukkueiden kapteeneille annettaisiin lisäksi mahdollisuus blokata haamut kokonaan, mutta en tiedä olisiko tälle varsinaista tarvetta
toku-7 kirjoitti 13.05.2019 23:16:
Stravayhteys palasi muutaman päivän tauon jälkeen. Taas päivittyy automaattisesti.
toku-7 kirjoitti 13.05.2019 21:13:
Minulla toimi viikon verran. Nyt ei ole siirtynyt ajot pariin päivään. Odotan vielä huomiseen ja jos ei ala toimimaan niin siirryn manuaalikirjaukseen.
Jande73 kirjoitti 13.05.2019 18:32:
Onkohan stravayhteys nykyään toiminnassa?
Philly kirjoitti 12.05.2019 23:28:
Vastustan parissa viestissä kyseltyä "haamuosallistumista" toiseen joukkueeseen. MInun ajomäärääni ei tarvitse tietää muut kuin minä ja joukkueeni. Halukkaat voivat vertailla kilometrejään toisten joukkueiden jäsenten kanssa kahvipöytäkeskusteluissa tai keskustelupalstoilla.
Tintta kirjoitti 12.05.2019 19:12:
Kunhan saataisiin vielä sovellus mobiililaitteille, niin helpottaisi kilometrien kirjaamista!
ikonevei kirjoitti 12.05.2019 18:24:
Kun saisi tähän kytkettyä Suunnon sovelluksen, mikä on sama kuin SportsTracker, ei tarttes aina kirjautua sovellukseen ja ilmoittaa kilometrejä.
VuokkoT kirjoitti 10.05.2019 09:35:
𝔪𝔲𝔰𝔱𝔞𝔨𝔬𝔯𝔭𝔦n ehdotus toiseenkin joukkueeseen osallistumisesta saa kannatusta myös minulta. Kun olen osallisena useammassa yhteisössä, jotka ovat innostuneet kilometrikisasta, on aavistuksen kiusallista selittää pyöräily-yhteyksissä, a) miksi en ole mukana kisassa, ja sen jälkeen
b) miksi en osoita pyöräilylojaaliuttani juuri tälle joukkueelle.

Tällä "haamuosallistumisella" voisin osoittaa joukkoon kuulumista sekä harrastuspuolelle että työpaikan joukkueelle (joita niitäkin saattaa olla monia eri organisaatiotasoilla). Ja itseä kiinnostaisi myös tuo muiden kanssa kilometrien vertailu - koska tällä hetkellä en pääse edes näkemään muiden kuin oman joukkueen osallistujia ja henkilökohtaisia kilometrejä, vaikka kahvihuoneyhteyksissä niistä puhutaankin. Yksityisyydensuojamielessä tämä on yleisesti hyvä, mutta ei toimi tässä tapauksessa, kun _voisin liittyä_ kyseiseen joukkueeseen, ja haluaisinkin kilometrieni näkyvän heille ja toisinpäin.

Tällä hetkellähän on jo käytössä tämä usealle joukkueelle kilometrien kirjaaminen siinä mielessä, että jokainen kotikuntansa ilmoittanut kerää kilometrejä _sekä_ omalle joukkueelle _että_ kuntasarjassa. Työpaikalla koko organisaatiolle suursarjassa kilometrien kerääminen sekä sen lisäksi oman laitoksen pienempään tiimiin kuuluminen olisi logiikaltaan ihan samanlainen toiminto.

Kiitokset kisan järjestämisestä! Kehitysehdotukseni kertovat oikeastaan tämän kisan hauskuudesta ja tärkeydestä :)
𝔪𝔲𝔰𝔱𝔞𝔨𝔬𝔯𝔭𝔭𝔦 kirjoitti 10.05.2019 06:40:
Pari parannusehdotusta jotka olisi jollain aikavälillä kiva saada:

1) joukkue- tai kisakohtainen nimimerkki: vaihdoin täksi vuodeksi harrastusporukan joukkueeseen ja nimimerkkini sen mukaiseksi. Nyt tämä uusi nimimerkki näkyy kuitenkin myös viime vuoden kisan tilastoissa työpaikan joukkueessa mikä on hieman kiusallista.

2) mahdollisuus osallistua ”haamuna/sparraajana” toiseen joukkueeseen samassa kisassa. Esim. kilometrini lasketaan nyt harrastusporukan joukkueelle ja hyvä niin, mutta olisi kiva jos voisin lisäksi vertailla henkilökohtaisia kilometrejäni työpaikan porukan kanssa ja tietysti päteä kahvihuoneessa.

3) jos mitenkään mahdollista niin käyttämistä helpottaisi jos kilometrikisan sisäänkirjautuminen säilyisi useammalla laitteella. Nythän tämä siis potkii läppärin kirjautumisen ulos jos kirjaudun kännykällä sisään yms.

Kiitokset hauskan kisan järjestämisestä, jäin tähän ihan koukkuun viime kesänä :)
Kilometrikisa / Ylläpito kirjoitti 08.05.2019 23:49:
Kisa saatu mukavasti käyntiin, ja mukana on jo lähes 23 000 polkijaa! Tässä Pyöräilyviikon (4.-12.5.2019, ks. https://bit.ly/2HbgH8F) tuoksinassa hieman vastauksia esitettyihin kysymyksiin!

1) CaptainKonkeli kysyi palvelun käyttöehtoihin liittyen, että miksi täysi-ikäisyys on edellytyksenä palvelun käyttöön. Käyttöehdoissa mainittu vaadittu täysi-ikäisyys on ollut mukana kisan varhaisista versioista saakka, ja todennäköisesti seurannut siinä linjanvedossa monia muita Internetin palveluja. Rekisteröityessä palveluun tulee hyväksyä käyttöehdot, ja samassa yhteydessä syntyvän sopimuksen perusteella käsitellään esim. käyttäjän henkilötietoja. Suomen lain näkökulmasta sopimuksen teon ikärajoja on vain yksi: täysi-ikäisyys (18 v.), jolloin henkilö on myös oikeustoimikelpoinen. Käytännöllisesti katsoen ei kuitenkaan liene estettä sille, että täysi-ikäinen huoltaja rekisteröityy palveluun ja antaa sitten luvallaan alaikäisen lapsensa käyttää palvelua.

2) Mitä tulee harjoitusvastuksiin, trainereihin, rulliin ja Wattbikeihin, niin on todella hyvä muistaa, että Kilometrikisa on leikkimielinen kilpailu, jonka yhtenä tarkoituksena on innostaa ihmisiä pyöräilemään ja valitsemaan pyörän kulkutavakseen arjessa :) Samalla joukkuetekemisellä nostatetaan yhteishenkeä työpaikoilla ja muissa yhteisöissä. Ja jos joukkueen sisäisiä henkilötuloksia ajatellaan, niin Kilometrikisassa saattaa kansallisen tason kilpapyöräilijä "hävitä" kesällä ahkerasti pyöräilevälle retkipyöräilijälle, ja näin tiedetään monta kertaa käyneenkin :) Toivommekin, että kaikki tavoitteellisemmin ja joskus sisätiloissakin harjoittelevat saavuttavat urheilulliset tavoitteensa ja voivat täällä Kilometrikisan puolella sitten kerätä kilometrejä rennolla mielellä :D -- Tsemppiä siis treeneihin ja kesän koitoksiin! \o/

3) Tiina M. (+ Lapierre & Moi) kysyi normi- ja sähkökilometrien ilmoittamisesta samalla päivälle. Sähköavusteisella ajettujen kilometrien merkitseminen - siis sähköpyöräsarja - tuotiin viime vuonna uudistuksena perinteisen kirjaamisen "päälle", jossa kirjauksia oli aina vain yksi per päivä. Ratkaisu päätettiin toteuttaa tuossa kohtaa mahdollisimman suoraviivaisesti yksinkertaisella valinnalla, mikä piti myös kalenterinäkymän pääosin ennalllaan, niin ennen kuin jälkeenkin merkitsemisen. Henkilö- ja joukkuetuloksien summauksen näkökulmasta tällä hetkellä voitte kuitenkin toimia niin, että "kasaatte" sähköavusteiset kirjaukset vaikkapa jollekin yksittäiselle päivälle, jos on niin, että jonakin tai useampana päivinä kertyy sekä sähkö- että normikilometrejä. Päiväkirjanpito ei tietenkään pysy tässä mielessä tarkkana, mutta kisan näkökulmasta vain normi- tai sähkösarjaan kertyneiden kilometrien summat ovat merkitseviä :)

Hauskaa kisaa kaikille!
Pekka SJK kirjoitti 07.05.2019 12:34:
Hei kaikille, eiköhän nyt laiteta hymyä huuliin ja jatketaan upeata tapaa kulkea työmatkat polkemalla niillä joilla se on järkevää, alle viiden kilometrin matkat soveltuvat kelillä kuin kelillä pyöräilyyn. Itse poljen n.13 km / työpäivä kesät talvet.
Tällainen suoritusten kirjaaminen on hieno tapa seurata omaa liikuntaa, jos joku ajaa enemmän niin sehän on positiivista.
PekkaSJK
Lapierre & Moi kirjoitti 05.05.2019 13:41:
Komppaan Tiina M:n kirjoitusta.
Samaa ominaisuutta kaipaisin. Eli samalle päivälle olisi hyvä voida kirjata sekä sähköavusteiset- että lihasvoimakilometrit.
Tiina M kirjoitti 05.05.2019 00:16:
Pystyykö samalle päivälle ilmoittamaan normi- ja sähkökilometrit? Minä en osannut !
IsmO_686 kirjoitti 04.05.2019 18:32:
Hieno homma tämä kilometrikisa ! Kiitos järjestäjille !
T.Ismo
-ikiLiikkuja kirjoitti 03.05.2019 10:15:
Joukkueiden kapteenien olisi hyvä laittaa joukkuetietoihin yhteystiedot, jotta halukkaat pystyvät liittymään joukkueeseen mikäli joukkueeseen liittyminen on vapaa kaikille..
Keki kirjoitti 02.05.2019 13:36:
Mistä saan joukkueen kapteenin ja osallistumiskoodin tietooni.Tiedän vain joukkueen nimen johon haluaisin liittyä.
Real1 kirjoitti 01.05.2019 22:21:
Säännöt on kaikille samat, poljen tällä hetkellä omassa joukkueessa yksin.
Työporukka ei ole innostunut koko pyöräily ajatuksesta, joten minun kilometrit jaetaan vielä viidellä.
JuhaAa kirjoitti 01.05.2019 19:42:
Ismolle ja kaltaisillesi. Olen ollut mukana jokaisessa kilometrikisassa alusta lähtien ja tämä kisa sääntöineen on hyvä näin. Säännöt ovat kehittyneet oikeaan suuntaa. Kisahenkisille liikuntahirmuille on omat kisat. Menkää vaikka Stavaan, sinne voi kirjata olohuonepyöräilytkin - ja kisavastusta löytyypilvin pimein ympäri maailmaa...
Sir Vesseli kirjoitti 01.05.2019 15:18:
Joo, eikös tämä ole täysin leikkimielinen "kilpailu". Pääpaino hyvällä fiiliksellä ja tiimihengen nostatuksella. Kannustaa liikkumaan, tuo hyvää mieltä itselle ja muille, kun halutessaan voi myös antaa panoksensa hyväntekeväisyyteen. Kyllä ns. oikeita kilpailullisempiakin pyöräkisoja varmasti löytyy niitä hakeville... Tämä ei välttämättä ole se paikka, jos haluaa hampaat irvessä kilpailla ja tuijottaa tilastoja pilkulleen.
KarMar66 kirjoitti 01.05.2019 13:33:
Voi helvata on meitä joka lähtöön viittaan kans meinaan noihin Timoon ja Ismoon !
Zepukka kirjoitti 30.04.2019 22:07:
Kyllä komppaan JouniV. Tämähän on leikkimielinen kisa, joka lähtökohtaisesti perustuu jokaisen polkijan omaan rehellisyyteen. Ei tulisi mieleenkään itellä yhtään kilsaa paperilla tai sääntöjen vastaisesti polkee. Ei ole pakko osallistuu, jos ei haluu tai säännöt miellytä!
JouniV kirjoitti 30.04.2019 18:04:
Ollaan nytten tyytyväisiä että joku tämmösen hienon kisan järjestää. Sääntöjä ei varmaan saada ikään sellaisiksi joka kaikkea miellyttäisi. Joten Timo ja Ismo voivat perustaa oman kilometrikisan sellaisilla säännöillä joka heitä miellyttää.
Ismo Toivonen kirjoitti 30.04.2019 16:40:
Komppaan Timo Karppasta. Olen itsekin ihmetellyt aina miksi harjoitusvastukset on pannassa? Virallinen selitys on, ettei trainerilla ajaminen vähennä CO2-päästöjä. Eli kisan henki on työmatkapyöräilyn ja muun hyötyliikunnan lisääminen autoilun kustannuksella.

Mutta jos näin todella olisi, niin kaikki aktiiviharrastajat pitäisi sulkea pois kisasta! Ei kukaan vedä 5000 km kesässä työmatkapyöräilyä, vaan kyllä ne käytännössä ovat aktiiviharrastajia jotka yli 1000km ajavat. Ja lenkkeily taas ei päästöjä vähennä yhtään, vaan päinvastoin lisää niitä, koska ihminen hengittää kiivaammin, välineet kuluu enemmän jolloin tehtaiden pitää tuottaa lisää komponentteja jne jne. Puhumattakaan että sähköpyörien valmistus se vasta ympäristöä kuormittaakin! Mutta ne on kuitenkin hyväksyttyjä.

Eikä lenkkeily todellakaan ole autoilusta pois, koska eihän kukaan kävisi pyörälenkin sijaan ajamassa sitä samaa lenkkiä huvin vuoksi autolla. Joten, nyt järjestäjät järki käteen ja joko A) hyväksytään kisatulokseksi max 1000 km kesässä (jolloin puhuttaisi oikeasti hyötyliikuntakisasta), tai B) sallitaan kaikki vehkeet joissa työ tehdään polkupyörää muistuttavalla välineellä niin sisällä kuin ulkonakin. Itse kannatan jälkimmäistä!

Minultakin jäi viime vuonna 1000km ajoa tilastoimatta tämän typerän säännön vuoksi.
maijahillevi kirjoitti 25.04.2019 18:19:
Hei!
Miksi kuntien asukasluvut ovat väärin. Milloin ne päivitetään?
Timo Karppanen kirjoitti 18.04.2019 17:30:
Hei
Ainoa syy miksi en osallistu uudestaan kilometrikisaan on se että virtuaali (smart trainer ja Zwift esim.) tuloksia ei hyväksytä. Miksi ei? Sähköpöyrille on oma kisa. Sadekauden yllättäessä moni polkee sisällä eikä mene ulos, niitä kilometrejä ei huomioida...
-Timppa-
CaptainKonkeli kirjoitti 04.04.2019 10:34:
Käyttöehdoissa sanotaan, että osallistuja vakuuttaa olevansa täysi-ikäinen. Miksi täysi-ikäisyys on edellytyksenä? Mielestäni Kilometrikisa on myös alaikäisille hyvä tapa lisätä päivittäistä liikuntaa.